Stil

Jeg blir av og til ertet fordi jeg  har byggevarekataloger på nattbordet mens det sies at mange andre damer i min alder sverger til lesestoff fra den kulørte presse når de skal lese på sengen.  Men det må understrekes at jeg veldig ofte har bøker på nattbordet i tillegg til katalogen fra Lapeyre.  Bøkene kan være i forskjellig grad av litterær kvalitet, men jeg for min del syns det er greit med noe lettbeint litteratur innimellom Haruki Murakami, Per Petterson og Knut Hamsun.  Dessuten har jeg en ganske damete svakhet, nemlig Bonytt.  Ingen andre fancy interiørmagasin. Nei, gamle gode Bonytt er nå på ett års abonnement og jeg har fått flotte hurtigsvarpremier som ikke tåler oppvaskmaskin.

Bonytt blir slukt fra perm til perm, til og med reklamen er til å leve med.  Stilen i Bonytt heller som oftest til det minimalistiske og nøytrale og jeg syns det er så flott og jeg blir glad av å se på disse fine husene i duse farger. Mange boliger har store glassflater uten gardiner og hvite kjøkken med dertil hvite vegger og en eller annen designlampe i metall over det ovale bordet med hvit plate og spinkle stålføtter.  Kanskje ispedd en liggestol signert Le Corbusier.  Lekkert.

Det er bare det at jeg ville ikke trives med å bo i noe sånt.  Jeg har nemlig prøvebodd en slik leilighet i hvitt og stål ispedd litt kuskinn og det i selveste Wien.  Det var helt greit i 10 dager en påskeferie, men jeg må nok innrømme at jeg er en typisk norsk husbankkjerring som vil ha det koselig og komfortabelt.  Hver gang jeg prøver meg på noe nøytralt ender jeg opp med farge på veggene og enda mer farge på møbler og tekstiler.  Det nærmeste jeg noengang har kommet noe nøytralt er det nye soverommet på hytta som har trendy vegger i en farge som kan beskrives som caffe latte.  Men jeg klarte ikke dy meg og gardinene er fine og fargerike og dertil i ekte silke.

Én kommentar to “Stil”

  1. Kristin Says:

    Så enig så enig. Pent i en katalog, men ubrukelig å leve i.
    I fjor etter jul fant jeg fram alt jeg hadde av trehvitt, rosemalt, vevd, heklet – kort fortalt bonderomantisk. Det er ikke lite jeg har, er jo fra Hallingdal. Satte fram alt sammen i rein protest.
    Leiligheten her er ganske minimalsistisk, og vi har ikke så mange ting. Greit for denne perioden, men ikke for alltid.

Legg igjen en kommentar

