Reise

Å reise fra Sørrollnes til Gruissan vinterstid er ikke en reise, det er en liten ekspedisjon.  Og man vil gjerne komme fram på dagen for overnatting her og der er dyrt og føles unødvendig og er ikke så lite upraktisk hvis kofferten er full av frossen fisk. Om vinteren er det i tillegg begrenset med flyavganger fra Evenes til Oslo med korrespondanse til Paris Charles de Gaulle som er den flyplassen man må komme til for å finne et seint kveldsfly sørover til våre kanter.  Å reise med Norwegian er da ikke aktuelt fordi man lander på Orly og derfra er det ingen seine kveldsfly til Montpellier. Så utvalget av flyavganger er begrenset for å si det mildt.  I tillegg har Air France nærmest monopol på innenlandske flyginger.

Og man kan si mye som er lite pent om Air France.  I korte trekk har de en kundeservice på linje med Ryan Air og er særdeles høyt oppe på klagestatistikken uten at de kan tilby Ryan Air sine priser.  Det ser ut til at de har innsett at de har problemer med omdømmet, for igår dumpet det ned en spørreundersøkelse i innboksen som gikk på akkurat det.  I tillegg har vi selv hatt svært dårlig erfaring med denne berømte servicen, så vi unngår dette flyselskapet hvis mulig.  Men på strekningen Paris-Montpellier har man ikke noe valg utenom å overnatte i Paris og ta toget neste dag.

I tillegg har Air France (og KLM) den irriterende regelen at man må kjøpe tur-returbillett for å få turistklassepriser.  Unntaket har vært på strekningen Paris-Montpellier – her har det til nå vært mulig å kjøpe enveisbilletter til en pris som passer lommeboken og ikke firmakontoen. Helt til sist gang jeg skulle kjøpe billetter, da var det plutselig ikke slik lenger.  På den ene strekningen var det grei pris og jeg kjøpte i god tro og fikk litt av et hakeslepp da jeg skulle kjøpe motsatt strekning.  Det kostet hundrevis av €€€ og jeg tenkte som så at her er det noe som ikke stemmer helt.  Så jeg gjorde en prøvebestilling tur-retur og fikk helt normale priser.  Konklusjonen er at man av og til må kjøpe tur-returbillett også på denne strekningen for å oppnå laveste pris og man aner ikke når.  Så her må man undersøke nøye før man trykker kjøp-knappen ellers sitter man i klisteret. Og reglene skifter stadig, så det er ikke lett å holde seg oppdatert i regelverksjungelen til flyselskapene.

De fleste flyselskap i Europa har nå lært av Ryan Air og innsett at de kan tjene penger på å tillate at man kan forandre billetten mot et gebyr. Også her varierer reglene, men etter min erfaring er billigselskapene de mest fleksible mens gebyrene er omtrent de samme.  I tillegg må man jo betale prisforskjellen mellom gammel og ny reise, så av og til kan det faktisk lønne seg å kjøpe ny billett dersom man benytter et billigselskap og prisen har gått ned.  Hvis man er fanget i tur-returpolitikken til Air France så kunne man kanskje tenke på å kjøpe en slik billett og så benytte bare ene veien for å spare noen kroner.  Men dengang ei – benytter man ikke utreise så blir returen automatisk kansellert.

Her om dagen skulle jeg forsøke å forandre på en slik tur-returbillett med Air France mot gebyr.  Dette kan man gjøre på nett og masken ble litt lang da gebyret og mellomlegget ble stipulert til € 318.  Atter en gang følte jeg at her er noe som ikke stemmer og prøvde meg på nytt med en prøvebestilling med samme utreisedato og en annen hjemreisedato en den opprinnelige og prisene var da helt normale turistklassepriser, dvs i underkant av hundre euro pr. strekning.   Så jeg ringte til damen på Air France og forklarte situasjonen, men møtte lite forståelse for problemet.  På forespørsel om jeg da kunne få kansellere utreisen og få tilbakebetalt avgifter var svaret at da må også hjemreisen kanselleres.  Bordet fanger.  Det viste seg at det var hjemreisen den 3. januar som var problemet, for her var flyet fullt på turistklasse og for å kunne forandre på utreisen blir man i tillegg belastet for mellomlegget på hjemreisen.  Det er det som skjer, selv om damen på Air France blånektet.  Det er sannelig ikke lett å være forbruker.  Men denne kreative damen fant til slutt en løsning som var til å leve med selv om det tok en halv dag og resulterte i stive skuldre.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: